@article{oai:narasaho-c.repo.nii.ac.jp:00000245, author = {野間, 智子 and 内田, 香奈子 and 中野, 容子 and 山崎, 勝之 and Noma, Tomoko and Uchida, Kanako and Nakano, Yoko and Yamasaki, Katsuyuki}, issue = {25}, journal = {奈良佐保短期大学研究紀要}, month = {Mar}, note = {われわれは先行研究において,行動科学の理論に基づいた小学校中学年生向け栄養教育(食育)プログラムを開発した.本食育プログラムでは、食生活習慣を「セルフモニタリング」,「認知」,「感情・行動」の心理学的観点からとらえ,行動の自己責任,つまり人の健康問題の解決が自らの努力によることが大きいと考える内的統制力を向上させる内容とした.先行研究では,3年生において,開発した栄養教育プログラムを実施し,一部に効果が得られている.  本研究ではその食育プログラムの汎用性と課題を検討するために,徳島県の小学校4年生を対象に栄養教育を実施した.その結果,内的統制力(internality)を含めた全ての項目において,教育前後で有意差が認められた.さらに,食生活習慣調査においても,「おやつと夜食の摂取回数」,「嗜好飲料水の摂取量」,「朝食の品数」および「睡眠時間」に対して教育前後で有意差が確認された.以上から,本教育プログラムは,小学校4年生の食生活習慣の行動変容を促す教育効果があることが認められた.一方,どの項目においても性差(男女)は認められず,性別が教育結果に影響を及ぼしていないことがわかった., Previously, we developed a nutrition education (shokuiku) program according to the theory of behavioral science and reported that psychological factors (e.g., cognition, emotion, and behavior) play an important role in the optimization and improvement of dietary habits with third-grade students in the elementary school. In the present study, we carried out nutrition education to fourth-grade students in Tokushima Prefecture, Japan, to examine the versatility and issues related to the nutrition education program for the elementary school students. Evaluation analysis indicates that there was an educational impact on both genders, showing that the educational program promoted behavioral changes in dietary habits. This finding confirms that nutrition education is applicable to forth-grade students. Since the impact of the nutrition education varies greatly by the difference of one grade in school-aged children, our study suggested that the continuity of the nutrition education program that considers cognitive development at school age is important for the acquisition of dietary literacy., 論文}, pages = {1--15}, title = {小学校における食行動に対する食育の効果 -小学校4年生の分析-}, year = {2018}, yomi = {ノマ, トモコ and ウチダ, カナコ and ナカムラ, ヨウコ and ヤマザキ, カツユキ} }