WEKO3
アイテム
環境領域の保育活動と保育士養成校における自然環境教育
https://narasaho-c.repo.nii.ac.jp/records/92
https://narasaho-c.repo.nii.ac.jp/records/920c0087e6-4414-4410-bd1a-314165a91fa8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
200607maesako (2.1 MB)
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2015-06-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 環境領域の保育活動と保育士養成校における自然環境教育 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Nature Activities in Childcare Centers and the Education for Natural Environment in a Professional Training College | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自然体験学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フィールドワーク活動 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自然環境教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 専門職養成校 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 地域の子育て環境 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Direct experience learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Fieldwork activity | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Education for natural environment | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Professional training college | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Regional child-rearing environment | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
前迫, ゆり
× 前迫, ゆり× MAESAKO, Yuri |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 将来,保育士をめざす学生自らの自然への理解を深め,感性を高めること,さらに「自然」というものを保育活動にどのように生かし,子どもの健全な育成につなげていくかは重要な教育的課題である.しかし大学生の自然観形成は十分とはいえず,保育や幼児教育の場において,ときにまちがった自然教育さえ行われている場合がある.本研究は地域の子育て環境づくりに向けての保育者養成における可能性と将来展望に関する学際的基礎研究」の一環として実施されたものである.2歳児から6歳児の「子どもが自然とかかわる」保育活動内容の現状および保育士養成校にたいする保育所からの具体的提言「保育士養成校に望むこと」について報告する.さらに,「子育て環境づくりに貢献する人材育成」に向けて本学がとりくんでいる自然環境教育の一端を提示しながら,保育所からの示唆とともに,保育所および保育士養成校において自然環境教育を推進するにあたっての課題を考察する.質問紙調査による保育所の保育士養成校への要望は,まず,保育士をめざす学生が野外活動などを体験することにより,自然への興味および実践力をつけること,そして自然への感性を磨き,野外でも柔軟に対応できる保育士を養成することであった.保育士養成校においてはカリキュラムの充実,地域との相互交流およびボランティア活動などを通して,フィールドワークを核としながら,地域特性を生かした「子育て環境づくり」に貢献できる人材育成をめざす必要がある. | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study was carried out as a part of "Fundamental researches in a professional training college for childcare workers with the aim of contributing to regional child-rearing environment". The author reports the childcare activities concerned with nature for children from 2 years old to 6 years old in nursery schools and proposals from nursery centers to the professional training college on the basis of the questionnaire answered by childcare centers in Nara Prefecture(the collection rate of data was 42.8% in 215 childcare centers in 2004). Furthermore, I report the education for naturalenvironmrnt in the professional training college with the aim of contributing to regional child-rearing environment The investigation indicated that a walk and a flower play were routinely taken for nature activities of younger ages, and nature activities such as breeding, cultivation, production, observation and recording were taken for older ages according to seasonal changes in childcare centers. The investigation in childcare centers also indicated that nursery school teachers should flexibly act in the outdoor and keep positive interests to nature. This study suggests that "direct experience learning and fieldwork activities" were extremely important in the education for natural environment in professional training colleges. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 論文 | |||||
書誌情報 |
研究紀要 en : Bulletin of studies 号 14, p. 63-81, 発行日 2007-03-30 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 奈良佐保短期大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13485911 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11605938 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
識別子タイプ | NAID | |||||
関連識別子 | 110006351384 |